Wednesday 1 December 2010

1 Dec 2010

Bismillahirrahmanirrahim...

semoga blog seumpamanya ini dapat memberi manfaat kpd reader.

aku terpanggil utk menulis blog ini krn aku merasakan ini adalah satu medium yg terbaik utk mencatatkan perjalanan PhD aku yg telah pun masuk 'tempoh kecederaan'. Kpd yg turut berada dlm bidang reserach ini, tentunya sudah sedia maklum 'tempoh kecederaan' adalah tempoh yg telah melangkaui 3 tahun. Dan selalunya dlm 'tempoh kecederaan' ini semakin bayk pertanyaan ditimbulkan dr kwn2 seperjuangan, ahli keluarga dan juga ..... . Pertanyaan berkaitan, bile nak habis? ko dah submit ke? 1st draft dah siap? bile plan nak submit? dan soklan2 yg seumpamanya.

Bulan ini perjalanan research aku menginjak ke angka 38 bulan. dcni, dblog ini aku ingin berkongsi bagaimana aku boleh terdampar dlm tempoh 'masa kecederaan'. Perkongsian ini bertujuan memberi sedikit idea kpd mrk2 yg kurang fhm knp PhD ini selalunya agak sukar nak complete dlm ms 3 tahun.

Antara sbb2 utama:
setiap satu reserach adalah berbeza, focus area yg berbeza, SV yg berbeza, data yg berbeza, uncontrolled research environment, uncontrolled data environment, even....masalah ekonomi juga boleh memberi impak kpd perjalanan reserach jika seseorang itu menumpukan research dibidang yg berkaitan ekonomi n financial. Long cut short, terlalu byk uncontrolled variables, sbb tulah para researcher ni kena betul2 plan utk minimise all the risks involved.

now we go into specific about my research.
pengajian aku di Salford Uni as a PhD researcher mempunyai 3 stages assessment;
1) Interim Assesment (proposed reserach area)- dlm bulan ke 15-18
2)Internal Evaluation (confirmation to start writing up) - 12 month after the 1st assessment
3) Final Viva Voce (when your SV think u r ready to become an expert)

Penat arr menaip, byk lagi nak kongsi ni, next post ye! kang org kata aku ni tade keje pulak ^___^ ahaks!

No comments:

Post a Comment