Wednesday 1 December 2010

2nd post - Apa itu PhD @ Research

To non academician people, including some of my fren out there x tau apa sebenarnya org2 PhD ni buat. selalu jugak terima soklan mcm... ko tak g kelas ke? aku confuse arr ko kata ko masuk opis tp ko study kan? dan lain2 soklan yg seumpamanya.

Meh aku explain ckit apa itu PhD, like me i'm doing my PhD by doing research, its called PhD by research.
Research ni ialah idea2 baru yg cube dipertengahkan oleh para researcher samada secara group or individu, ala2 mcm nk jd mcm Albert Enstien tu, try n error new things until he succeed. Tapi as a researcher mcm aku ni ada lah method2 yg aku perlu ikuti agar penyelidikan aku tu more towards empirical study, yg mana outputnya boleh diukur dan divalidate n can contribute to something. Jadi...method2 yg diambil sepjg proses research tu pulak hendaklah reliable n trusted sbb aku flw benda2 yg telah dibuktikan secara teori dan praktikal melalui all publication sources and live data experience.

Dan, knp susah utk buat PhD ni dan makan masa normally antara 3-4 years, sbb! kite buat research ni dr idea from scratch, dan kite menggodek segala sumber yg ada utk solidkan idea kite tu. pastu benda yg kite nak buat ni mestilah benda yg betul2 kite jatuh cinta, ko ingat apa beb, ko nak ngadap benda yg sama, pecahkan kepala ko pk siang mlm mcm albert enstein tiap2 hari selama 3-4 tahun. so u have to really make sure that u lovvvveeee the things that u researching. what do u expect? at the end you want people recognised u as an expert, a DR to be precise! :) ha!!! thrill tak thril?

Supervisor (SV) selaku bos kau, mmg diassign oleh Uni tempat ko study utk bantu kau melalui proses utk menjadikan kite sbg seorg researcher yg bertauliah dan diiktiraf, depa pun dah melalui proses yg sama utk dptkan PhD diorg dulu sblm la...diorg tu bergelar Dr ke Prof ke Prof. Madya ke...hapa ke...

Dan mcm biasalah Prof a.k.a boss ni pun hanyalah manusia biasa, jd depa pun ada yg ok, agak2 ok atau KO wakakakaka!!!!
alah....manusia kan mcm2 peelnye :)

Lagi, ko boleh bygkan tak from day one ko buat research ni it is truly a very lonely process, sbb ko akan sorg2 ngadap benda tu selama bertahun2 try to figure out to contribute a very small piece of knowledge into the knowledge vast directory, korang ni boleh faham tak aku citer ni? :) kalau tak fhm, buat2 phm jelah ye...dah nak tau sgt, ni yg aku habaq mai ni.

ko pun duduk le kat opis ko tu, lab ko ke from day one buat penyelidikan sorg2,,,mcm syok sendiri le :) dgn bantuan SV, training2 or courses yg uni sediakan utk train ko mcm mana nk jd researcher yg lebih baik, yelah sbb ko baru venture benda alah ni kan, mana ada experience so kenalah attend training2 yg berkaitan.

Masa berlalu, ko pun tak boleh le nak syok sendiri, ko kena join conference2 atau hantar paper (your convince written idea) supaya org lain boleh tau apa yg ko buat tu, n boleh plak komen benda tu berbaloi tak utk ko buat, atau bgtau ko yg benda tu sebenarnya org dah pernah buat dah tapi ko je yg tak tau...ini biasanya boleh berlaku bile pembacaan awal yg kite buat keatas teori2 tu tak meluas jd kite terlepas pandang, dan ini adalah SGT2 MERBAHAYA! kalau boleh dielakkan ler ye.
Ngeri gak arr kalau 1st timer cam aku ni nak present depan org2 asing ni, cakap oangputih lagi, kan belum lagi time Q&A, yg tu mmg wajib le depa tanya, depa kat cni active audience bukan pasif, mcm2 benda kalau boleh depa nak tanye :)
aku ler, nak phmkan soklan satu hal, nak phmkan slang diorg tu pun satu hal, yelah satu dunia punye org nk ckp English, kdg2 tu bukan native english speaker, korg dpt imagina tak betapa kecutnye perut aku.

Pastu dah upgrade sikit, boleh le cube2 hantar paper ke utk Jurnal Publication yg mana para editor n reviewernya akan go tru paper kite tu sblm depa bersetuju utk publish, kalau depa rs kite ni talk rubbish bulat2 je dia tolak paper tu, depa ni Prof2 yg dah berpengalaman ler :) so...sgt la beshnyer kalau paper kite diterima utk jurnal publications.

Tu jelah for now, penat aku menaip, to be continued....... T___T aku nk titon zzzzz

No comments:

Post a Comment